Równolegle z powstawaniem coraz to nowszych i lepszych produkcji filmowych, rozwijała się branża promocji filmów. Marketing promocyjny nowych pozycji kinowych przeszedł niezwykle długą drogę, na końcu której o dziwo nadal znajduje się pierwotny jego element.
Początki promocji filmów
Przed wieloma laty, gdy możliwości dotarcia do potencjalnego widza były bardzo okrojone, stworzony został koncept, który do dziś dzień wciąż trwa przy życiu. Mało tego, w wielu sytuacjach sam stał się sztuką niejednokrotnie przewyższając pod względem artystycznym promowany film. Mowa oczywiście o plakatach filmowych.
Zmiana plakatów filmowych na przestrzeni lat
Celem stworzenia pierwszych plakatów filmowych była oczywiście promocja filmu. Były to czasy bez internetu, telewizji itd. Środki masowego przekazu po prostu nie istniały. Jedynym skutecznym sposobem na zainteresowanie jak największej liczy odbiorców, było umieszczanie w miejscach publicznych plakatów. Z tego powodu plakaty filmowe musiały zarówno pokrótce streścić dany film, zaprezentować głównego bohatera, a także zachować przy tym niebanalną i interesującą formę.
Obecnie plakat filmowy nie jest jedynym narzędziem do promocji filmów. Nie jest nawet specjalnie istotnym narzędziem. Doskonale w tej roli zastąpiły go zwiastuny filmowe i promocja internetowa. Dziś plakaty filmowe (więcej zobaczysz pod tym adresem) są raczej ukłonem w stronę widzów, podarowaniem im czegoś szczególnego i wyjątkowego. Takie motywy podyktowane są nowym znaczeniem plakatu w kulturze. Z narzędzia czysto informacyjnego, stał się z biegiem lat dziełem sztuki samym w sobie. Do tego stopnia, że wiele osób kojarzy plakaty i prezentowane na nich grafiki i motywy, ale danego filmu nigdy nie widziało. Plakat filmowy odnalazł swoje miejsce i wieszany jest na ścianach w mieszkaniach, drukowany na szkle i metalu, a charakterystyczne ujęcia stały się wręcz kultowe.